Το Λογότυπο του Δήμου Γορτυνίας

Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Γορτυνίας, κατά την συνεδρίασή του στις 26/10/2012, ενέκρινε την έκθεση της επιτροπής που είχε συσταθεί για να αξιολογήσει τις προτάσεις για το λογότυπο του Δήμου. Η επιτροπή αποτελείτο από τους:
α) Γιαννικόπουλο Ηλία, Διδάκτορα Πανεπιστημίου Εδιμβούργου, Ιστορικό Ερευνητή, Λογοτέχνη.
β) Σκαρμέα Διονύσιο, Καθηγητή Μάρκετινγκ της Α.Σ.Ο.Ε.Ε.
γ) Αντωνόπουλο Άγγελο, Καθηγητή Σχολής Καλών Τεχνών Ε.Μ.Π.
Η Επιτροπή έθεσε συγκεκριμένες προδιαγραφές, καλλιτεχνικές και τεχνικές και τους υπόλοιπους όρους. Ακολούθησε δεύτερη φάση μετά από την οποία ο Δήμος παρέλαβε τις συμμετοχές, οι οποίες πρωτοκολλήθηκαν και ταξινομήθηκαν με βάση την ημερομηνία παραλαβής. Η επιτροπή αξιολόγησε τις συμμετοχές, συνέταξε πρακτικό και το υπέβαλε στο Δημοτικό Συμβούλιο, με βάση το οποίο:
Νικητής του Διαγωνισμού για το λογότυπο του Δήμου Γορτυνίας είναι ο κ. Γιαννούτσος Ιωάννης, Αρχιτέκτων Μηχανικός Ε.Μ.Π. Οι προτάσεις που υπέβαλαν οι κ. Αρτόπουλος Παύλος και κ. Πανταλέων Ηλίας αξιολογήθηκαν ως δεύτερη και τρίτη αντίστοιχα. Το Δ.Σ. ενέκρινε την πρόταση της επιτροπής και την έχει υποβάλει στο Συμβούλιο Τοπωνυμιών του Υπουργείου Εσωτερικών για έγκριση.

Η ιδέα του συγκεκριμένου έργου βασίζεται σε αρχαίο αρκαδικό νόμισμα – αργυρό τριώβολο- το οποίο κόπηκε στην Ηραία το 550 π.Χ. και εικονίζει την κεφαλή της θεάς Ήρας. Παράλληλα η μορφολογική αντιμετώπιση της τελικής σύνθεσης του λογότυπου, παραπέμπει στην αρχιτεκτονική και θρησκευτική παράδοση της Γορτυνίας, όπως και στο υγρό στοιχείο (ποτάμια – Λίμνη Λάδωνα) με τρόπο αφαιρετικό, αλλά συγχρόνως περιεκτικό σε νοήματα. Τα χρώματα που επιλέχθηκαν για το έργο είναι το χοντροκίτρινο και η όμπρα (γκρι), όπως υπάρχουν στο ανάγλυφο της γορτυνιακής γης.
Στους παρακάτω συνδέσμους θα βρείτε το Βιογραφικό του κ. Γιάννη Γιαννούτσου και την περιγραφή που κάνει ο ίδιος για την ιδέα του λογότυπου.

Η ιδέα του Λογοτύπου του Δήμου Γορτυνίας όπως την περιγράφει ο δημιουργός Γιάννης Γιαννούτσος, Αρχιτέκτων – Μηχανικός Ε.Μ.Π.

Η ΑΦΟΡΜΗ
Αφορμή για το λογότυπο του Δήμου Γορτυνίας, αποτελούν τα αρχαία νομίσματα.
Νομίσματα των αρχαίων Ελλήνων απεικόνιζαν στην μπροστινή τους όψη μια παράσταση, που χαρακτήριζε τον τόπο από τον οποίο προερχόταν. Από την πίσω όψη, τα νομίσματα παρουσιάζονταν μια σύνθεση από τα αρχικά των πόλεων. Συνήθως ο σχηματισμός αυτός αποτελούνταν από τα πρώτα δύο ή και τρία αρχικά γράμματα της πόλης αυτής ενώ άλλες φορές η αφαιρετική αυτή φόρμα προέκυπτε από τη σύνθεση των γραμμάτων.
Στα αρχαία νομίσματα, υπάρχει μια δυναμική, μια αφαίρεση, διατηρείται το ελάχιστο με τρόπο που αποδίδει τα μέγιστα (άλλωστε αυτός δεν είναι και ο σκοπός ενός σήματος;).
Συνήθως, οι παραστάσεις συνδυάζονταν και με στοιχεία της εκάστοτε πόλης, είτε μυθολογικά, είτε γεωμορφολογικά.
Η ΙΔΕΑ
Με αφορμή τον παραπάνω προβληματισμό, ένα ‘λογότυπο – νόμισμα’ για το Δήμο Γορτυνίας το οποίο θα περιέχει τα ιστορικά, πολιτισμικά και γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά της Γορτυνίας, θα έχει μια βαθύτερη σύνδεση με τον τόπο.
Ένα στοιχείο που συνδέει την ιδέα για ένα νόμισμα – λογότυπο με την ιστορία του τόπου, στάθηκε και το γεγονός, ότι τα πρώτα νομίσματα των Αρκάδων κόπηκαν στην Ηραία (που ανήκει στο Δήμο Γορτυνίας, γνωστή από την εποχή του Χαλκού) το 550 π. Χ. Πρόκειται για το νόμισμα αργυρούν τριώβολο με κεφαλή της θεάς Ήρας και στην άλλη όψη την επιγραφή ERA.
Η ΣΥΝΘΕΣΗ
• Με τη λογική του νομίσματος, προέκυψε μια σύνθεση από τα πρώτα αρχικά του ονόματος της Γορτυνίας (Γ Ο Ρ Τ Υ), παραπέμποντας και στην αρχαία πόλη Γόρτυς η οποία ανήκε στο Δήμο. Η Αρχαία Γόρτυς χάρισε το όνομά της στην ιστορική επαρχία της Γορτυνίας που στη σημερινή της μορφή αντιστοιχεί κυρίως στον νεοσύστατο δήμο Γορτυνίας.

Η μορφολογική αντιμετώπιση του τελικού σχηματισμού παραπέμπει και στη Βυζαντινή παράδοση αφού τα Μοναστήρια στον τόπο αυτό κατέχουν εξέχουσα θέση.
Ένα επίσης στοιχείο που παραπέμπει στο Βυζαντινό χαρακτήρα του θέματος, αποτελεί ο Βυζαντινός σταυρός που τοποθετείται εντός του όμικρον.
• Στο ‘νόμισμα – λογότυπο’, δε θα μπορούσαν να λείπουν τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά του τόπου, όπως οι ποταμοί Λάδωνας, Αλφειός και Λούσιος (ή Γορτύνιος), οι οποίοι αναπαρίστανται με μια καμπύλη, αλλά και ο βράχος στο φαράγγι του Λούσιου και στα άλλα φαράγγια. Με αυτό τον τρόπο συμβολίζεται το ορεινό του εδάφους αλλά και τα ποτάμια και οι παραπόταμοι που διατρέχουν το δήμο.
• Σημείο αναφοράς της πολιτισμικής κληρονομιάς της Γορτυνίας, αναμφίβολα, αποτελεί η Μονή φιλοσόφου. Συγκεκριμένα, επιλέχθηκε η Νέα Μονή Φιλοσόφου που είναι χτισμένη στην κορυφή ενός πανύψηλου βράχου και παριστάνεται ως η συνέχεια της κορυφογραμμής του.

Η ‘Σχολή της Δημητσάνας’, σχολή Γορτύνιων κληρικών, από τις πλέον σημαντικές ιερατικές σχολές στην Τουρκοκρατία λειτούργησε στη Νέα μονή Φιλοσόφου από τα μέσα του 17ου αι. Ανέδειξε πλήθος δασκάλων, ιερέων καθώς και ηγετικές μορφές της Εκκλησίας, ενώ υπήρξε κέντρο πνευματικής αντίστασης στα χρόνια της Τουρκοκρατίας διαφυλάσσοντας τα ιερά και τα όσια κατά τους χρόνους της δουλείας.
Ο σχηματισμός από τα αρχικά της λέξης Γορτυνία τοποθετείται στο κέντρο της σύνθεσης. Η κορυφογραμμή των βράχων που καταλήγει να γίνεται η Νέα μονή Φιλοσόφου τοποθετείται στο άνω μέρος και η καμπύλη που συμβολίζει τα ποτάμια στο κάτω μέρος του σήματος. Η όλη σύνθεση τοποθετείται εντός ενός κύκλου επάνω στον οποίο υπάρχει η ονομασία του Δήμου και το έτος ιδρύσεώς του.
ΤΟ ΧΡΩΜΑ
Τα χρώματα που επιλέχθηκαν για το σήμα είναι το χοντροκόκκινο και η όμπρα όπως υπάρχουν στο ανάγλυφο της Γορτύνιας γης (βράχος, χώμα).
Η ΓΡΑΜΜΑΤΟΣΕΙΡΑ
Η γραμματοσειρά που χρησιμοποιήθηκε, είναι τα Νεοελληνικά gfs. Η καταγωγή των στοιχείων προέρχεται από την αρχαία ελληνική αλλά και τη βυζαντινή γραφή, μέσα από μια προσπάθεια απλοποίησης και σύνδεσής τους με το σήμερα.

ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΤΣΟΣ
Αρχιτέκτων – Μηχανικός Ε.Μ.Π.

Ο Γιάννης Γιαννούτσος γεννήθηκε στο Αγρίνιο Αιτωλοακαρνανίας, το 1986.
Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με καθηγητές τους Τ. Παπαϊωάννου, Ι. Λιακατά, Α. Πεχλιβανίδου, Ι. Κίζη και Π. Γουλάκο. Αποφοίτησε με άριστα το 2011.
Κατά τη διάρκεια της φοίτησής του στην Αρχιτεκτονική, τιμήθηκε από το Ε.Μ.Π. με τέσσερα Θωμαϊδεια βραβεία καλύτερης επίδοσης.
Παράλληλα με την Αρχιτεκτονική Ε.Μ.Π, σπούδασε σχέδιο και ζωγραφική στο εργαστήριο του ζωγράφου Θ. Πάντου.
Το 2012, ξεκινάει τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο τμήμα των Αρχιτεκτόνων – Μηχανικών Ε.Μ.Π., κατεύθυνση ‘Σχεδιασμός – Χώρος – Πολιτισμός’.
Παράλληλα, με κατατακτήριες εξετάσεις, εισάγεται στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών για σπουδές στη Ζωγραφική.
Έχει διακριθεί σε 7 πανελλήνιους αρχιτεκτονικούς και καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς.